Confronterend coachen

Confronterend coachen is een manier van begeleiden, waarbij je als coach in de relatie met je cliënt stevige persoonlijke spanning opbouwt en vasthoudt. Hierdoor wordt de cliënt gestimuleerd om de werkelijke onderliggende motieven, drijfveren en emoties voor zijn improductieve gedragskeuzes en beslissingen te openbaren. Zodra dit gebeurt reageer je als coach met begrip en empathie, waardoor de cliënt zich voor de getoonde kwetsbaarheid gewaardeerd voelt en aangemoedigd wordt om hiermee door te gaan.

Vooral het in het moment kunnen reageren op non-verbale signalen is belangrijk. Het betekent ook leren om zelf productief, vasthoudend en doortastend in de spanning te blijven werken en goed om te kunnen gaan met eventuele afwerende en ontsnappende reacties van de cliënt.

Deze vorm van coachen is met name effectief bij cliënten die erg gedissocieerd gedrag vertonen (liever over zichzelf praten dan vanuit zichzelf praten), erg breedsprakig zijn (geen focus hebben), van hun ware zelf vervreemd zijn (een goed aangeleerde rol spelen) of zich in de kern erg onzeker voelen (en dat compenseren met quasi-zelfverzekerd gedrag).

In de training passeren circa 25 confronterende methoden de revue. Je ervaart welke met name goed bij je passen en wat voor jou de meest natuurlijke manier is om die te demonstreren.

Benieuwd naar onze andere trainingen? Hier vind je alle in company trainingen.

Plan gratis adviesgesprek in

Confronterend coachen

Inhoud per module

voorbeelden uit de praktijk |

“Mijn cliënt negeert al mijn persoonlijke vragen en heeft het steeds over anderen en omstandigheden; daar word ik doodmoe van”.

 “Telkens als ik met mijn cliënte een eind goed op weg ben en ik denk dat we op iets wezenlijks gaan uitkomen, zegt ze ‘nu weet ik het even niet meer’ of ‘meer valt er niet over te zeggen’”.

“Ik heb een cliënt die een kei lijkt te zijn in het geven van sociaal wenselijke antwoorden, maar ik kom er geen steek verder mee”.

“Als ik merk dat mijn cliënt, door iets dat ik zeg of vraag, zichtbaar geraakt wordt, ga ik meteen sorry zeggen en het licht maken”.

“Ik heb een week wakker gelegen omdat een cliënt tegen me zei dat hij zich heel erg door mij gekwetst voelde; dat wil ik niet op mijn geweten hebben”.

“Als het spannend wordt tussen mij en mijn cliënt, heb ik de neiging om te gaan pleasen of eruit te stappen door koffie en thee te halen”.

We werken met groepen van 6 - 24 deelnemers

Thema's die aan de orde komen |

  • Wat is de confronterende basishouding en wat zijn de hierbij gehanteerde productieve vooronderstellingen?
  • Bij welke typen cliënten en thema’s is deze interactievorm zeer bruikbaar en effectief en wanneer niet?
  • De 4 verschillende manieren om te confronteren.
  • De mogelijke angsten bij de coach om niet te confronteren en hoe hiermee om te gaan.
  • Bruikbare combinaties met andere interventie-methoden.
  • Integratie van het confronteren met de eigen succesvolle begeleidingsstijl.
  • Toepassingsgebieden (individueel, teams, organisaties).

Trainer

Rob Hogewoning

★★★★★

Rob Hogewoning
Trainer / Coach

Meerdimensionaal naar doelen en vraagstukken kijken, maakt me enthousiast. Mijn benadering is uitdagend, gecombineerd met warmte en veel humor. Als het moet pak ik stevig door, want soms is een respectvol breekijzer onmisbaar. Vertrouwen vind ik een belangrijke basis, ik kom graag na wat ik beloof.

Na mijn studie econometrie rolde ik in loondienst van de ene in de andere lijn- en projectmanagementbaan gericht op veranderen, waarbij ik uiteindelijk in het HRM-vak belandde. Sinds 2000 werk ik als zelfstandig professional en ik vind het leuk om mijn praktijkervaringen aan anderen over te dragen als opleider, trainer, spreker en auteur. Lange wandelingen maken door de natuur geven mij inspiratie en vormen voor mij ideale momenten om te reflecteren en nieuwe ideeën te krijgen.

Samen met collega-coach Maria Noordman schreef ik 2 boeken.
– Omgaan met dilemma’s – Werken met polariteiten in begeleidingstrajecten (2006)
– APK voor de Coach, 30 manieren om te reflecteren op je jezelf als coach (2012)

Uitgeverij is Boom Nelissen, Amsterdam.

Praktische informatie

Voor wie

Voor managers, trainers, coaches en adviseurs met de nodige basis en ervaring met veranderingswerk en die zich willen verdiepen in de organisatiecontext en zich willen versterken in hun interventiekracht.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact op via info@boeii.nl of 06-48470957

Maatwerk

De training bestaat uit 6 - 8 dagdelen. In overleg met de opdrachtgever wordt maatwerk toegepast rekening houdend met de specifieke organisatiecontext en eigen leerbehoeften.

is deze opleiding geschikt voor mij?

Plan een gesprek in onze agenda

Uitgelichte ervaringen

Ervaringen van deelnemers met onze opleidingen

★★★★★

Albert Van Duijn | Oud-deelnemer

Een gedegen opleiding met veel praktijk en praktijkvoorbeelden. Wat je vandaag leert kun je morgen toepassen. Rob weet als geen ander kennisoverdracht te combineren met humor. De mede studenten zijn ook een mooie bron van kennis.

★★★★★

AnneMarie Kuijs | Oud-deelnemer

Wat mij enorm aansprak in de opleiding is het samengaan van theorie en de directe omzetting naar de praktijk. De inhoud van de opleiding is gestoeld op wetenschappelijke kennis en ervaring. Alle vormen van veranderwerk komen aan de orde. De opleiding heeft voor mij verdieping gebracht in het overzien van het grotere krachtenveld in organisaties. De begeleiding van de  trainer / docent heeft geïnspireerd en gemotiveerd. De groep bestond uit ervaren en zeer gemotiveerde mensen uit alle hoeken van het werkveld, het was veilig, er was ruimte voor iedereen zijn perspectieven en inbreng. Dit was inspirerend. Organisatie coaching in 1 zin: Doen wat nodig is in veranderwerk vanuit kennis en kunde met veel aandacht voor de (inter) menselijke kant. Het hart heeft immers redenen die het verstand niet begrijpt.

★★★★★

Arthur Fellinger | Oud-deelnemer

De opleiding opgesplitst in 3 modules sluit aan bij de verschillende behoeftes voor coaching in organisaties. Ik heb de volgorde 'management-', 'team-' en als laatste 'organisatiecoaching' gevolgd. Voor mij voelde dit als een hele logische opbouw. De theorie op de dag wordt goed afgewisseld met opdrachten zodat je ook aan het werk gaat met het aangebodene. Zelf vond ik deze opdrachten verdieping en veel inzicht geven mede omdat je dit altijd met een wisselde samenstelling van mede cursisten doet. De teamopdracht en praktijkopdracht in module 2 (team) en 3 (organisatie) zijn bijzondere ervaringen en een echte test waarbij dingen 'op zijn plek' vallen. Kortom een aanrader voor een ieder die verdieping zoekt op het gebied van organisatie coaching in specifieke modules of als geheel.

Opdrachtgevers

Enkele van de bedrijven waar onze deelnemers werken